Jakie opony zimowe wybrać?

Wielu właścicieli samochodów stawia sobie pytanie: jakie opony zimowe wybrać? Które z dostępnych na rynku modeli najlepiej zaspokoją moje potrzeby? Czym kierować się przy dokonywaniu wyboru?

Decyzje o zakupie opon zimowych w naszym kraju na szczęście są coraz powszechniejsze. Doceniamy zalety opon przystosowanych do użytkowania w warunkach zimowych, jednak często, przy wyborze konkretnego modelu opon, nie wiemy, które opony będą dla nas najlepsze. Właściwie podjęta decyzja o wyborze opon zimowych zapewnia bezpieczeństwo, przyjemność z jazdy oraz pewność, że kupiliśmy dokładnie to, na czym nam zależało. W tym artykule pokażemy na co należy zwrócić uwagę przed podjęciem decyzji.

Podział opon – rodzaje bieżników

 

Zanim podejmiemy decyzję o wyborze konkretnego bieżnika, przyjrzyjmy się, jakiego typu opony możemy spotkać na rynku motoryzacyjnym.

 

Istnieją trzy podstawowe typy bieżników: symetryczne, asymetryczne oraz kierunkowe.

Bieżnik symetryczny jest coraz rzadziej spotykany na rynku. Jego cechą charakterystyczną jest dowolność kierunku toczenia przy montażu. Jest to bieżnik tani do zaprojektowania o niskim stopniu zaawansowania technologicznego. Najczęściej są montowane w małych i średnich samochodach osobowych, autach dostawczych oraz ciężarowych.

Opona z bieżnikiem asymetrycznym odznacza się różną rzeźbą po lewej i różną po prawej stronie opony. Opona z takim bieżnikiem ma na boku informację o sposobie montażu. Przykładowe oznaczenie „inside” oznacza, że jest to bok wewnętrzny opony i powinien być zamontowany w kierunku „do pojazdu”. Zewnętrzna strona opony (oznaczona napisem na boku „outside”) ma większe i masywniejsze klocki bieżnika, dzięki czemu zapewnia stabilność na zakrętach, poprawia tzw. trakcję boczną (przyczepność boczną, znoszenie boczne) oraz zapobiega przedwczesnemu zużyciu żeber bocznych opony. Stabilna trakcja boczna, poprzez równomierne rozłożenie nacisków na całą płaszczyznę opony, podczas pokonywania zakrętów, oznacza także, że opona jest trwalsza, ponieważ mniej się zużywa. Wewnętrzna strona bieżnika odpowiada za odprowadzanie wody oraz przyczepność podłużną. Bieżnik po wewnętrznej stronie ma mniejsze i bardziej ponacinane klocki bieżnika z większą ilością lamelek, co powoduje efektywniejsze odprowadzanie dużej ilości wody oraz poprawia parametry trakcyjne (napęd, hamowanie). Bieżnik asymetryczny coraz częściej pojawia się jako oryginalne wyposażenie w autach średniej i wysokiej klasy. Wynika to z jego budowy, która umożliwia dopracowanie parametrów obu połówek bieżnika opony pod specyfikę danego auta.


Opony kierunkowe to najpowszechniejszy typ bieżnika stosowany w oponach zimowych. Opony kierunkowe mają wyznaczony strzałką na boku opony kierunek toczenia. Najważniejszą zaletą opon kierunkowych jest bardzo dobre odprowadzanie nadmiaru wody i błota pośniegowego spod bieżnika oraz wysokie właściwości trakcyjne (szczególnie hamowanie). Bieżnik ten ma kształt „jodełki”. W czasie ruchu koła, kontakt z nawierzchnią zaczyna się od szczytu jodełki, idąc dalej wzdłuż rozgałęzienia w kierunku brzegów bieżnika. Powoduje to wypychanie warstw śniegu spod bieżnika, tym samym nawiązanie przyczepności.

Podział opon – klasy

Ponadto, opony dzielą się, ze względu na jakość, na klasy: ekonomiczną (budget), średnią (medium) oraz wysoką (premium). O ile podział ze względu na typ bieżnika nie nastręcza większych problemów, o tyle podział drugi, bywa problematyczny. Największe koncerny oponiarskie na świecie posiadają w swojej ofercie od kilku do kilkunastu marek opon, które są różnie pozycjonowane (czyli przydzielane do określonej klasy). Różnice pomiędzy klasami opon dotyczą poziomu zaawansowania technologicznego, zarówno co do użytej mieszanki, jak i wzoru bieżnika. Przekłada się to na wszystkie parametry użytkowe opon: żywotność, opory toczenia, zużycie paliwa, właściwości trakcyjne, przyczepność, itd. Dlatego, w przypadku opon, prawdziwym jest stwierdzenie, że droższa marka, znaczy lepsza.

Przykładowe marki opon klasy wysokiej: Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli.

Przykładowe marki opon klasy średniej: Firestone, Fulda, Uniroyal.

Przykładowe marki opon klasy ekonomicznej: Dębica, Sava, Barum.

 

Jaki jest właściwy rozmiar opon do mojego samochodu?

Zanim zdecydujemy się na konkretny model należy ustalić jaki mamy rozmiar opon. Jest to podstawowa kwestia, bo rozmiar opony definiuje zakres bieżników, z których będziemy wybierać. Każdy samochód posiada określony zakres rozmiarów opon, które są zalecane (homologowane) przez producenta pojazdu. Aby sprawdzić, jakie to rozmiary, należy sięgnąć do instrukcji pojazdu, sprawdzić wlepkę na klapce wlewu paliwa lub słupku wewnątrz samochodu, za siedzeniem kierowcy. Informację tę można uzyskać także telefonując do autoryzowanego serwisu danej marki pojazdu, salonu sprzedaży lub na stronach internetowych producenta pojazdu, producentów opon lub www.motohurt.com. Wraz z rozmiarem homologowanym do auta, uzyskujemy informację o homologowanym (przeznaczonym) do naszego auta indeksie nośności i prędkości. O ile w przypadku opon zimowych, indeks prędkości może być niższy niż homologowany, tak, indeks nośności nigdy nie powinien być niższy od zalecanego.

Dwie czy cztery opony zimowe?

Niektórzy decydują się na sezon zimowy pozostawić w samochodzie dwie opony letnie i dokupić tylko dwie zimowe. Sprawdźmy czy jest to opłacalna decyzja.

Czy wszystkie opony są takie same? Nie, opony różnią się od siebie rzeźbą bieżnika oraz mieszanką, z jakiej są wykonywane. Te dwa parametry wyznaczają oponom charakterystykę osiągów, różną w przypadku opon letnich i zimowych. Zamontowanie w pojeździe tylko dwóch opon zimowych, drugą oś pozostawiając na oponach letnich, niesie ze sobą wiele niebezpiecznych konsekwencji. Opony letnie w stosunku do opon zimowych, mają znacznie wydłużoną drogę hamowania w temperaturach zimowych, bliskich zeru czy poniżej. Opony letnie twardnieją zimą, przez co tracą przyczepność i nie zapewniają bezpieczeństwa. Odczujemy to szczególnie w sytuacji awaryjnej w warunkach zimowych. Gwałtowny manewr, nagłe hamowanie lub przyspieszanie, gdy nasz pojazd, wyposażony jest w dwie opony letnie i dwie zimowe, oznacza utratę trakcji. Opony nawiązują przyczepność z nawierzchnią, ale ich odmienna charakterystyka powoduje różne zachowanie obu osi pojazdu, a w konsekwencji wpadnięcie w poślizg i nad lub podsterowność pojazdu. Dlatego pamiętajmy, dla własnego bezpieczeństwa, wymieniając opony letnie na zimowe, zawsze wymieniamy 4 sztuki. Należy zauważyć również, że czołowi producenci samochodów, tacy jak BMW, Mercedes-Benz, Honda, Nissan czy Toyota, zalecają w instrukcjach dla użytkownika zakładanie opon zimowych na wszystkie koła. Tylko poprzez zapewnienie wszystkim czterem kołom takiej samej trakcji można odczuć korzyści wynikające z posiadania systemu ABS lub kontroli trakcji. Przestrzeganie tej zasady jest gwarancją najbardziej wyważonego i kontrolowanego prowadzenia, jakie możliwe jest w warunkach zimowych.

Tylko komplet czterech identycznych opon zimowych zapewni Ci maksymalny komfort i bezpieczeństwo!!!

Które opony wybrać?

 

Zdefiniujmy swoje preferencje co do opon, a także określmy warunki, w jakich będą użytkowane. Ponieważ jeśli jeździmy głównie w zatłoczonym mieście w godzinach szczytu, lepiej kupić opony gwarantujące dobre reakcje na ruchy kierownicą i pedał hamulca. Jeżeli dużo jeździmy poza miastem, sprawdzą się opony ciche, równo pracujące, o wolno zużywającym się bieżniku, które poradzą sobie w trudnych warunkach na nieodśnieżonej trasie, jak i błocie pośniegowym w mieście. A jeśli lubimy szybką jazdę po krętych drogach lub po górach, musimy mieć opony zapewniające dobre prowadzenie.

 

Określenie swoich preferencji, stylu jazdy, oczekiwań i warunków użytkowania jest niezwykle istotne dla naszego późniejszego zadowolenia z wyboru. Poniżej zamieszczamy krótki poradnik wyboru opon, wraz z przykładowymi bieżnikami spełniającymi zadane warunki. Wszystkie kwestie poruszone w pytaniach są istotne. Odpowiedzi nakładają się na siebie, tworząc podstawę do podjęcia decyzji. Pamiętajmy, że poradnik ten, ma charakter poglądowy. Właściwości i parametry jezdne każdej opony zawsze są wynikiem pewnego kompromisu. Nie ma opon, które będą i ciche i trwałe, przyczepne i o niskim zużyciu paliwa, itp. Zakładamy, że znamy już swój rozmiar opon oraz zdecydowaliśmy się już na komplet nowych opon zimowych.

W jakim terenie głównie użytkuję pojazd zimą

 

Jeśli zimą głównie poruszamy się po mieście, pokonując krótkie dystanse po drogach odśnieżonych, z błotem pośniegowym lub suche, jeżdżąc z umiarkowana prędkością, potrzebujemy opon zimowych, które wyhamują nasz pojazd w sytuacji awaryjnej i zapewnią bezpieczne prowadzenie. Do jazdy po mieście wybierz opony kierunkowe klasy ekonomicznej lub średniej.

 

Jeśli poruszamy się zimą głównie poza miastem, pokonując długie dystanse w trasie, po drogach odśnieżonych jak i lokalnie nieodśnieżonych, z wyższymi prędkościami i naciskiem na komfort i cichą pracę opony, polecamy opony asymetryczne klasy średniej lub wysokiej lub dobre kierunkowe, najlepiej klasy wysokiej (zależy od typu pojazdu, możliwości finansowych i indywidualnych preferencji).

 

Uzupełnieniem powyższego pytania jest dookreślenie regionu miejsca zamieszkania. Jeśli mieszkamy w terenie górzystym, często poruszając się zimą po wzniesieniach czy trudnych warunkach, idealne byłyby opony kierunkowe o agresywnym bieżniku, z dużą ilością lameli i wzorem klockowym.

Przebieg w zimie a wybór opon

 

Jeśli zimą (w okresie od października do kwietnia) pokonujemy do 5 tysięcy kilometrów, nie potrzebujemy opon wyjątkowo trwałych klasy wysokiej, by cieszyć się z opon kilka sezonów. W zupełności swoją rolę spełnią opony kierunkowe lub asymetryczne, klasy ekonomicznej lub średniej (zależnie od pozostałych preferencji).

 

Jeśli zimą pokonujemy dystans powyżej 5 tysięcy kilometrów i chcielibyśmy użytkować opony dłużej niż sezon czy dwa, warto zainwestować w opony, które zagwarantują dłuższe przebiegi. Przykładowe opony asymetryczne klasy wysokiej.

 

Rodzaj pojazdu a opony

Do pojazdów małolitrażowych, najczęściej wystarczają opony kierunkowe klasy budżetowej i klasy średniej (w zależności od pozostałych preferencji).

Do pojazdów klasy średniej najczęściej stosuje się opony klasy średniej i klasy wyższej, zarówno kierunkowe, jak i asymetryczne (w zależności od pozostałych preferencji).

Do limuzyn, pojazdów sportowych, SUV-ów o dużej mocy silnika preferuje się opony klasy wysokiej, które zapewnią osiągi w warunkach przy wysokich prędkościach (w zależności od pozostałych preferencji).

Preferowany styl jazdy

Do jazdy spokojnej lub umiarkowanej najczęściej odpowiednie są opony dedykowane do klasy naszego pojazdu (patrz kategoria wyżej). Jeśli jeździmy w sposób umiarkowany pojazdem średniej klasy, głównie w warunkach miejskich, ale nie tylko, kierunkowe opony klasy ekonomicznej lub średniej w zupełności odpowiadają na nasze potrzeby.

Do jazdy agresywnej, dynamicznej, należy dobierać opony kierunkowe lub asymetryczne klasy wysokiej.

Co jest dla mnie najważniejsze?

W tym momencie należy sobie powiedzieć, które parametry uznajemy za najważniejsze dla nas.

Jeśli jest dla nas najważniejsze dobre zachowanie na mokrej, śliskiej nawierzchni, na śniegu i błocie, bez poślizgów samochód ma pewnie ruszać i się zatrzymywać: wybierzmy opony zimowe kierunkowe.

Jeśli jest dla nas najważniejsza pewność dobrego prowadzenia w zakrętach, szybka reakcja na ruchy kierownicą, cicha i komfortowa praca opon, niższe zużycie paliwa i wydłużona żywotność opon, postawmy na opony zimowe asymetryczne.

 

 

 

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>